Zpráva 6. (10. - 14. 10.)
Milí rodiče,
náročný týden je za námi a další jsou stále před námi. :-)
Máme za sebou první Emilův den, který byl zaměřený na Itálii. Děti vytvořily pro celý 1. stupeň "Italskou soutěž", do které připravily obrázkový kvíz, křížovku, také aktivitu na velké přestávky pro ostatní děti - skládání slov, které se k Itálii vztahují a skládání obrázků pro prvňáčky. Jedním úkolem v soutěži je také skládání básničky inspirované Itálií. To všechno jsme nastřádali na jednu nástěnku, která se nalézá hned vedle naší třídy. Soutěž potrvá do 31. října, tak se těšíme, kolik účastníků budeme mít. :-)
Během Emilova dne jsme také narazili na multikulturní téma - uprchlíci. Povídali jsme si o tom, co si představíme, když to slovo slyšíme. Četli jsme několik příběhů uprchlíků, nejen dospělých, ale i dětí. Snažili jsme se hledat pojmenování pro pocity, které asi hrdinové těchto příběhů zažívají.
No a aby toho nebylo málo, také jsme si udělali ten slibovaný italský dezert, který byl tedy hodně počeštělý, ale to nám vlastně ani nevadilo. Opravdové tiramisu si můžeme dát v cukrárně. :-)
V pátek za námi dokonce konečně dorazil holub Emil, kterého jsme s radostí přivítali. :-)
K učivu:
Děti budou nově dostávat tzv. týdenní úkoly - od pondělí do pátku, kdy je odevzdávají. Mají za úkol si práci rozvrhnout tak, aby pracovní list nedělaly najednou. Zároveň chci, aby se naučily dodržovat termín odevzdávání. Budu se snažit nedávat jiný úkol ze dne na den. V týdenním úkolu bude zahrnuto více předmětů. Prosím, zkuste pohlídat, aby si děti práci opravdu rozvrhly a nevypracovaly v pondělí všechno najednou.
Český jazyk
- stále procvičujeme pravopis příčestí minulého podle shody přísudku s podmětem, i přesto, že děti pravidla pro psaní i/y znají, ne vždy dokáží správně určit podmět, a tak chybují - doporučuji procvičovat (vzít třeba jakýkoliv text z učebnice a hledat slovesa - přísudky + podměty a skutečně se nahlas ptát KDO CO? a CO DĚLAL - Á?)
- určujeme vzory podstatných jmen, abychom byli schopní určit vzor podmětu a následně i i/y
- dokončili jsme slohy o vynálezech, pro některé je napsání souvislého textu, který má být i strukturovaný hodně obtížné, ale snažíme se po kouscích trénovat
- opakovali jsme tak, co je to odstavec
- četli jsme opět naše knihy a zaznamenávali "cestu knihou" některé z postav
- seznámili jsme se s jazykovou deskovou hrou "Krycí jména", při které jsme se snažili neprozradit kořen slova ani slovo samotné a přesto ostatním napovědět, jaké slovo to je
Co nás čeká příští týden: slibovaný diktát hned v pondělí, přesuneme se do další kapitoly, ve které budeme procvičovat slovotvorbu, stavbu slova a stále budeme opakovat a prohlubovat znalosti z loňska
Matematika
- s hrůzou zjišťuji, že ve stínu násobení a dělení teď některé děti pozapomněly pamětné odčítání - budeme tedy určitě psát opakovací testík a budeme neustále procvičovat
- odhalili jsme opět několik zajímavých vztahů mezi čísly např. při hledání tří po sobě jdoucích čísel, která splňují určité podmínky
- ve stovkové tabulce jsme také hledali různé vztahy a souvislosti a při té příležitosti jsme pracovali i s kalkulačkou - říkala jsem dětem, že by bylo třeba kalkulačku si pořídit, abychom se s ní postupně učili pracovat, ale nemusíte se bát, počítáme i bez kalkulaček :-)
Příští týden: určitě budeme trénovat písemné sčítání, odčítání, násobení i dělení, pokusíme se i o dělení dvoumístným číslem
Angličtina
- tento týden jsme opakovali, co už jsme v první lekci zvládli
- děti mají k dispozici v pracovním sešitě str. 10 - 11, které doma vyplní a já jim je ve škole zkontroluji
- také si mohou zkusit test na str. 65 v PS, podobný je bude čekat během následujícího týdne nebo ten příští
- začali jsme pracovat na projektu MY LIFE, který v úterý dokončíme a budeme s ním ještě chvilku pracovat
- průběžně budu zkoušet ze slovíček, která si děti zapsaly
Příští týden: opakování, dokončení projektu, práce s projektem, nová lekce Friends and family
Přírodověda
- v úterý jsme poznávali podle klíče různé odrůdy jablek
- kromě poznávání jsme je také ochutnali a hodnotili hvězdičkami, následně jsme počítali průměrný počet hvězdiček a tak jsme určili vítězné jablko
- víme, že ovocné dřeviny se šlechtí, stejně jako třeba zvířata, o kterých jsme mluvili ve čtvrtek
- také jsme se bavili o tom, jak o hospodářská zvířata pečujeme a jaké mají výhody proti divokým a volně žijícím
Příští týden: dokončení kapitoly Není zvíře jako zvíře, pravděpodobně se ještě vrátíme k tropickému ovoci
Vlastivěda - zeměpis
- děti mají za domácí úkol zopakovat si vše o Středočeském kraji, bude je čekat kvíz
- dokončili jsme povídání o Praze
Čeká nás kraj Jihočeský.
Vlastivěda - dějepis
- zopakovali jsme testem to, co děti měly za úkol nastudovat - život po bitvě na Bílé hoře
- zopakovali jsme, co si pamatujeme o románském slohu, gotice a renesančním slohu a navázali jsme tak na nový umělecký styl - baroko
Příští týden si ještě ukážeme něco z barokního umění a přesuneme se ke vzdělávání v 17. a 18. století a Janu A. Komenskému :-)
Snad informace pro přehled takto stačí.
Užijte si víkend!
B. Kocianová